Datum/Tijd
Date(s) - 27/09/2016 - 22/11/2016
09:30 - 11:30
Locatie
Bij Vrijdag
Categorieën
Opera: Spiegel Historiael in verleden, heden en toekomst
geheimtaal en communicatiemiddel, radio, krant en televisie van zijn tijd
Opera is de mooiste vorm van muziektheater. Het evenwicht van tekst en muziek, van koor en orkest, van vormgeving en regie. Het evenwicht van gevoel en verstand, van intuïtie en bewijs, van lichaam en geest. Het evenwicht van ernst en humor, van droom en fantasie en van waarheid en spel.
Het theater als leerschool, als bron “ter leeringhe ende vermaeck”. In tijden zonder kranten, zonder radio en televisie. De mens moet ingewikkelde veranderingsprocessen leren begrijpen. Daartoe werden altijd al toneelstukken geschreven. De toegevoegde muziek laat de mensen de boodschap van het stuk nog beter onthouden. Zo begint Claudio Monteverdi in 1607 en zo doet Jonathan Dove het nog steeds in 2015. Het verstaan van een metafoor, daar draait het om. Kunnen wij de metaforen uit het verleden naadloos vertalen naar het heden? Hoe actueel zijn de Figaro en Don Giovanni? Waarom heeft Chr.W.von Gluck ons juist nu zoveel te zeggen? Hoe groot zijn de overeenkomsten tussen de tijdvakken 1775-1825 en 1975-2025? Leer van de opera hoe actueel de metaforen zijn gebleven. Kernvraag blijft dan: Don Giovanni als drugsdealer, kan dat? Ook naar dat antwoord gaat deze cursus op zoek.
Opera Seria en Opera Buffa. Beide genres komen ruimschoots aan bod. Omdat humor soms beter werkt dan de ernst. De glimlach meer effect heeft dan de traan. Juist zo leren wij de tijdgeest en de daarbij behorende tijstijlen nog beter verstaan. Opera is het heden gezien door de toekomst.
Programma
1. Florentijnse Spelen. Zingen en dansen als metafoor van het leven. De betekenis van snaar-, strijk- en blaasinstrumenten. De betekenis van geschreven teksten. De betekenis van de stem en de zanger. Claudio Monteverdi (1567-1643) en de zanger Orfeo (1607) op zoek naar zijn Euri Diki. Hoe herkennen wij de mens? Als individu? Als paar? Als collectief? Wat is de betekenis van Euri Diki? Wat is haar verhouding tot de revolutie?
2. Johann Sebastian Bach (1685-1750 ) en de Mattheus Passion (1727). Hoe een verouderd mensbeeld naar het Rijk der Hemelen wordt verwezen.
3. Christoph Willibald von Glück (1714-1787) en zijn Orfeo ( 1762). Hoe het wezen van de vrouw mag opstaan uit haar eigen dood.
4. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) en zijn Nozze di Figaro (1786). Hoe wij in Susanna de geboorte meemaken van een compleet nieuw vrouwbeeld.
5. Wolfgang Amadeus Mozart en zijn Zauberflöte (1791). De geboorte van een compleet nieuw mensbeeld in biologie, cultuur en spiritualiteit.
6. Bel Canto is een tijdstijl tussen 1800 en 1840. De stem van de nieuwe mens na de Revolutie van 1789. Rossini(1792-1868), Donizetti(1797-1848) en Bellini (1801-1835) zijn de grootste exponenten van deze tijd. Ademhaling, melodie en klankkleur voeren hier de boventoon.
7. Giuseppe Verdi (1813 – 1901) gebruikt de bel canto techniek als fundament voor het ontwikkelen van de karakteropera. Van zijn 28 opera’s gaan er 23 over de verhouding vader – dochter. Superieure duetten voor bariton en sopraan.
8. Verisme is een tijdstijl tussen 1875 en 1924. In Italië voorbereid door Pietro Mascagni (1863 -1945) en tot bloei gebracht door Giacomo Puccini (1858 -1924). Opera als tastbare werkelijkheid.
(docent)
Huub van ’t Hek (1947), klassieke muziek(historicus) en operaspecialist. Gepokt en gemazeld in de werking van maatschappelijke systemen. De op- en de ondergang ervan. Veranderingsprocessen. Van Kerk en Staat. Voor individu en collectief. De mens als eeuwige Orfeo. Op weg naar zijn eigen Euri Diki.
Cursusnummer: 16NG29
Pagina 34 van de studiegids
Website HOVO