Opera omwille van de Lieve Vrede: blijspel, drama en operat(i)oneel?

Muziek in het algemeen en opera in het bijzonder kanaliseert onze emoties. Besluiten worden sterker gestuurd door onze emoties dan door ons verstand. Ook waar het gaat om de verhoudingen van mens tot mens. Geboren om in alle redelijkheid met elkaar om te gaan. Om vooral de lieve vrede te bewaren.

De vrede in de wereld blijft in het geding. Van het kleine gezin tot het grote wereldtoneel. De opdracht is en blijft om alles te doen om de lieve vrede te bewaren. Individueel en collectief. Een opdracht van alle eeuwen en van alle tijden. Hebben wij vooruitgang geboekt en zo ja, hoeveel dan?
Kijken in de spiegel van onze gedragingen in de kleine kring van gezin, familie en de gemeenschap waarin wij leven. Wij willen het uiteraard goed hebben met elkaar. Maar de externe omstandigheden hebben wij niet in de hand. Wat moeten wij allemaal doen en nalaten om in onze kleine en grote omgeving de lieve vrede te bewaren?

1. Il Coronazione di Poppea / Monteverdi / 1642 / 25 september 
Wat drijft de mens om te doen wat hij doet? Liefde en deugd? Aanzien en geld?
Wat zijn de drijfveren van het leiderschap? Dezelfde of totaal andere? Op zoek naar het antwoord van keizer Nero, zijn vrouw Ottavia, zijn minnares Poppea en de filosoof Seneca. De liefde als dekmantel van het kwaad.

2. La Clemenza di Tito / Mozart / 1791 / 2 oktober 
Titus is een meedogenloze keizer. Totdat hij terugkeert naar Rome. De stad
ademt de veel te harde hand van zijn vader Vespasianus. Wil hij slagen in de ogen van de Romeinen, dan zal zijn leiderschap gekenmerkt moeten worden
door mededogen en vergeving. Vluchtelingen zijn welkom.

3. Norma / Bellini / 1831 / 9 oktober
Norma is de maagdelijke priesteres aan de voordeur. Aan de achterdeur heeft zij een geheime verhouding met Pollione, de Romeinse bezetter. Met elkaar hebben zij twee kinderen als inzet van hun politieke spel. Als Pollione wordt teruggeroepen naar Rome, wil hij kiezen voor Adalgisa. Staat die keuze hem nog vrij? De vraag naar de gebondenheid aan het kind.

4. La Juive / Halevy / 1835 / 16 oktober
Het joodse vraagstuk. Eleazar heeft in Rome een meisje gered uit een brandend huis en opgevoed als zijn eigen dochter. Hij weet dat zij de dochter is van de antisemiet graaf Brogni, eerst weduwnaar en nu kardinaal. Wat weerhoudt de beide mannen om elkaar de vrede te gunnen?

5. Der Fliegende Holländer / Wagner / 1843 / 30 oktober
Psychopathie is een gehaktbal van droom, waan, werkelijkheid en fantasie. Zijn waan is de onvoorwaardelijke liefde van een vrouw. Zij droomt van bevrijding en verlossing door een man. Haar vader droomt van weelde, eer, aanzien en geld. Wat gebeurt er als dromen en wanen elkaar ontmoeten?

6. Stiffelio / Verdi / 1850 / 6 november
De vrouw van een religieus leider wil echtscheiding. Hij wil dat niet omwille van de kerkgemeenschap. Is er een keuze mogelijk die alle partijen spaart? Wie
zonder zonde is, werpe de eerste steen.

7. Jenufa / Janacek / 1904 / 13 november
Het gesloten gezinssysteem. De kosteres als onvoorwaardelijke dictator. Jenufa en Steva wordt het leven onmogelijk gemaakt. Om schande te voorkomen mag hun kind worden omgebracht. Alles omwille van haarzelf en de omgeving.
Totdat iedereen wakker wordt…..

8. Andrea Chenier / Giordano / 1896 / 20 november
Liefde en revolutie. Knechtenzoon Gérard groeit op in het huis van dochter des huizes Madeleine. Twee niet te verbinden werelden. Totdat de revolutie de
wereld op zijn kop zet. De poëzie van Chenier als de ultieme verbinding van wat niet te verbinden was. Gérard laat de liefde overwinnen.

Huub van ‘t Hek (1947) deed rechten, communicatie en muziekgeschiedenis. Sinds 1980 zijn eigen Bureau ‘tHekst & Uitleg. Gewerkt in opdracht van bedrijfsleven en overheid. Gepokt en gemazeld in de werking der systemen. Kent zijn klassieken. Groot operaspecialist. Kennis als basis, inzicht als doel, humor als middel. Leidraad: het heden is het verleden gezien door de toekomst.

FacebookTwitterGoogle+EmailDelen